Siihen aikaan kun äiti kahvipaketin osti

Se oli 1950-luvun puoliväliä. Jännittyneinä odotettiin juuri kaupasta tuodun kahvintuoksuisen paketin avaamista. Toki paketti oli jo kertaalleen kaupassa avattu kahvin jauhatusta varten. Mutta meille se tärkein eli kahvipaketin päällä ollut pieni pahvin-palanen oli huolellisesti laitettu takaisin pakettiin.

Kyseessä oli tietysti Pauligin kahvi ja siihen laitettu värikäs autonkuva. Pauligin kahvipakettien tukipah-vien tarkoituksena oli varsinaisesti pitää paketti tanakkana ja sulkea sen suu aromitiiviisti ja hy-gieenisesti. Mutta kun Paulig vuonna 1953, siis 50 vuotta sitten, keksi painaa näihin pahveihin erilaisia autojen ja muiden moottoriajoneuvojen kuvia, syntyi Suomen ensimmäinen keräilykorttivillitys.

Kahvin säännöstely oli tuolloin loppunut ja auton-kuvat olivat osa myynninedistämiskampanjaa.

Kauppiaalta saatiin autonkuvien keräilykansio, johon oli valmiiksi painettu kuva 198 moottoriajoneuvon kuvan liimaamiseksi 22 sivulle. Lisäksi kansioon oli mahdollista liimata muitakin kuvia. Niinpä siihen ilmestyi kavereilta vaihdossa saatuja muiden kahvimerkkien -  jotka tietysti seurasivat Pauligin esi-merkkiä - auto-, lentokone-, veturi- ym. kuvia.

 Varsinkin OKA-kahvin  kilpavaunusarja toi eteemme virtaviivaisia menijöitä kuten espanjalaisen Pegason (huippunopeus 240 km/t) sekä neuvostoliittolaisen Charkow L-250:n. Pauligin autosarja löi kuitenkin kaikki jäljittelijät ulkonäössä ja värikkyydessä ja oli siten keräilijöiden keskuudessa suosituin.

Vuoden 1955 lopulla neljänneskilon paketti Pauligin Sinettiä maksoi 215 mk, Huomio-kahvi 250 mk ja Presidentti jo yli 300 mk. Muita Pauligin kahveja olivat Paula ja Kulta Sinetti.

Pauligin autonkuvista opittiin mm. vieraskielisten automerkki ääntämistä. Keräilykansion kansilehdellä oli Cooper (lue: kuupö) ja takakannessa Ford Fairlane (lue: foord feölein). Tutuiksi tulivat myös Suomen läänien tunnusmerkit autojen rekisteri-kilvissä. EA tarkoitti Turun ja Porin lääniä.

Lisäksi opittiin liikennemerkkejä ja kansallisuuden tunnuksia. CB tarkoitti Belgian Kongoa ja RC Kiinaa. Eipä silti että noilla tunnuksilla varustettuja autoja koskaan olisi näkynyt  1950-luvun keväisillä lähinnä savipeltoja muistuttavilla teillä.

Nuo silloin julkaistut kuvat ovat osa autoilun historiaa ja tekivät meistä niiden keräilijöistä asiantuntijoita niiden automerkkien tunnistamisessa, joita vähitellen yhä enemmän alkoi ilmestyä Suomenkin teille. Lisääntyihän esimerkiksi henkilöautojen lukumäärä vuodesta 1955 vuoteen 1960 mennessä 85000:sta 183000:een autoon ja edelleen vuoteen 1965 men-nessä 455000:een.

Kahvikortteja oli runsaasti muitakin ja eri aiheisia kuin tässä esitellyt.

Teksti ja kuvien skannaus: Hannu Asikainen

PS! Klikkaa kuvaa jos haluat nähdä tarkemman

Pauligin autokuvia autokirjan ensimmäiseltä sivulta

Pauligin moottoripyörien kuvia

Rengas-kahvin veturikuvia

OKA-kahvin lentokoneita

OKA-kahvin autosarjaa

AAA-kahvin autoja